sábado, 4 de febrero de 2017

Àlbum Il·lustrat: "La Huelga de las Gallinas" de Pilar Serrano


Reconec la meua passió per la literatura (igual que la música, el cinema, ...l'art i la cultura) i a més, com a alumne del grau, el meu interès per la literatura infantil i juvenil. Els recursos a la nostra disposició en la Biblioteca de la Facultat d'Educació en aquest àmbit em proporciona l'accés a una sèrie de títols que segueixen en el canvi de concepció del conte tradicional cap a l'àlbum il·lustrat amb un tractament molt més reflexiu i artístic (des dels orígens amb Babar o el clàssic "On Viuen els Monstres" de Maurice Sendak), acostant des d'edats primerenques un missatge embolicat en art i literatura. 

D'aquesta manera, l'àlbum il·lustrat en l'educació infantil és una manera d'acostar diferents a l'alumnat cap a diferents camps des de l'inici a la lectoescriptura i en aquesta edats em resulta interessant l'acostament a la reflexió i la il·lustració de valors i emocions dins de l'aula, que posteriorment es poden treballar mitjançant interpretacions, potenciar el joc simbòlic, l'oralitat o creacions de lletres que resumisquen la breu història de la narració (algun exemple amb suport pictogràfic mitjançant el ARAWORD hem realitzat durant el grau en els meus grups de treball).

M'agradaria aprofitar aquest quadern personal d'aprenentatge per a mostrar alguns exemples d'àlbums il·lustrats que em semblen interessants.

Per a aquesta primera entrada he escollit "La Vaga de les Gallines" de Pilar Serrano i amb unes divertides il·lustracions de Mar Ferrero (en l'etapa d'educació infantil la gallina i els pollets són icones tradicionals). Publicat per l'editorial La Fragatina en 2016, en aquest divertit àlbum il·lustrat es pot observar una picada d'ullet al clàssic de George Orwell "Animal Farm", que no pretén amagar i és explícit en un xicotet detall d'un llibre que apareix en una de les il·lustracions.



La temàtica del llibre planteja diverses interpertaciones, en aquest cas el intertexto lector pot adaptar-se a l'edat del nostre alumnat.  La breu sinopsi que s'ofereix del llibre (temporalment no es pot accedir a la web de l'editorial)  des de la web de la casa del libro és la següent:

"Les gallines de Baldomero i Baltasara són famoses pels meravellosos ous que posen. Però amb tan poc espai en el galliner, açò comença a canviar. Les gallines no tarden a rebel·lar-se i decideixen no posar ni un sol ou més. Amb el concurs de truites molt a la vora, els dos grangers hauran de fer alguna cosa si volen tornar a guanyar-ho."



D'aquesta premissa, podem introduir en el nostre alumnat diferents reflexions que estiguen d'acord amb els seus interessos i coneixements previs sobre la cura i respecte al món animal, però un valor fonamental és el respecte cap als altres, la importància del treball en grup i mostrar empatia pels altres. Les gallines es revelen davant una situació desfavorable en la seua convivència (a un nivell reivindicatiu com a futurs docents metàfora de l'augment de la ràtio que promou la LOMCE i la falta de recursos que s'ha vist exposada l'educació en els anys de desfachatez política i menyspreu a l'educació, amb un model basat en la competitivitat i l'economia, mai en la felicitat) i exigeixen un espai de convivència adequat per a poder ser felices i poder fer el seu treball.

Aquesta perspectiva de respecte i consideració cap a les gallines per part de Baltasara i Baldomero (els grangers) també em serveix per a reflexionar sobre el paper del docent, sempre al costat de l'alumnat i generant un clima d'aula positiu, desenvolupant empatia pels seus interessos i necessitats. L'aprenentatge cooperatiu que es pretén dur a terme en les aules ha de partir de valors fonamentals com el respecte i la solidaritat a un nivell emocional. No podem donar mai l'esquena al nostre alumnat. L'última imatge que resol el conflicte mostra una imatge d'harmonia entre grangers i les gallines. L'espai en el qual s'ha convertit la granja donen pistes sobre models d'educació que tenim associats amb països nòrdics, la concepció d'ambients d'aprenentatge, lliure circulació,...concepció que es va aplicant en diferents centres en la província com podem seguir per la premsa i aportacions dins de l'aula del professorat i de l'alumnat que ja ha començat el Practicum en centres públics.



Al nostre alumnat, podem mostrar-los la importància de conviure en harmonia i hem d'exemplificar-ho en la nostra pràctica docent. Aquesta és, en resum, la reflexió que m'ha generat aquest divertit àlbum il·lustrat.

Com traduir açò a la pràctica de l'aula?

Una idea per a treballar els continguts d'aquest àlbum podria ser per a decidir de manera democràtica en assemblea la decoració de la classe, la distribució i temàtica dels racons, com temporalizar de manera consensuada,...una manera de representar la importància de conèixer els interessos del nostre alumnat en resum. Per a aquest moment, fins i tot es podrien realitzar unes xicotetes crestes per a donar el torn de paraula i exposar les seues demandes.
Finalment, en etapes més avançades, donar pas a l'escriptura de les mateixes amb el que tenim un acostament al concepte de significatividad a l'hora de la creació del missatge i producció escrita. Són algunes idees que he considerat interessants sobre aquest tema.

Finalitzant amb un clàssic musical "gallinero". Bon cap de setmana.





No hay comentarios:

Publicar un comentario