sábado, 13 de mayo de 2017

Sessió 21: Presentació activitats


S'acosten els últimes sessions de l'assignatura i en la classe del dijous hem presentat una activitat per a treballar aspectes mostrats en l'aula d'una altra forma.

En la nostra exposició en grup, hem destacat que no estem ni a favor ni en contra dels fitxes. En educació infantil entenem que la metodologia ha d'encaminar-es cap a un procés d'ensenyament i aprenentatge vivencial, però els fitxes poden servir de complement en moments determinats, mai pot ser una successió desmesurada. En definitiva, els fitxes són adequades sempre que no interferisca amb la construcció d'un aprenentatge significatiu per part de l'alumnat.

Els tècniques per a ficar al llit el coneixement del mitjà natural òbviament han de basar-s'en experiències però al seu torn integrar-s'en la resta d'àrees curriculars i en l'educació de valors cívics. Per tant, per a conéixer la naturalesa serà necessari un conjunt d'estratègies variades i motivadors per al nostre alumnat.

Partint d'aquesta tècnica de relaxació, titulada la llavor, descriurem els parts que componen un arbre o d'una planta mitjançant una representació amb el nostre propi cos. Per a realitzar-la, tot el grup segueix els passos que descriu el/la docent mitjançant una senzilla història. Aquest era el guio:

"Imagineu que sou una llavor i us han plantat en la terra, però us han regat, tocat el sol i guareix. La llavor comença a créixer molt a poc a poc, els arrels estan ben subjectes al sòl i molt a poc a poc va alçant-s'i format la seua tija/tronc (mentre anem pujant els mans per els nostres cames fins als muscles alçant-ens), després ixen els seues fulles/branques (estenem els braços). Finalment, ixen dues precioses flors (que serà el palmell de la nostra mà) amb 5 pètals cadascuna i en el centre el pol·len (el palmell de la mà). Estem respirant i relaxats, l'aire entra per tot el nostre cos i estem molt feliços al sol.
(nota: emportaré pintura de maquillatge i us pintaré una flor en cada mà a cadascuna)


Però, uy, llaura han deixat de regar-ens i estem assedegats, i la flor és posa trista (esbossem cara de tristesa i acatxem els dues mans). Però per sort, a dalt un xicotet núvol de primavera i deixa caure suaument la pluja i tornem a estar alegres.

Llaura, estem tranquil·els, ens encanta que ens toque el sol de nou. I respirem per fer-ens ben grans.
Però, uy, llaura, ha arribat una abella, que és posa a arreplegar el pol·len i notem pessigolles (movem aqueixa mà i braç,bzzzzzzz). Llaura, és posa en l'altra (i movem l'altra mà). És va de flor en flor( i fem en cadena el pas de flor en flor entre nosaltres). Uy quan pol·len, està pol·linitzant tot el bosc.
I llavors a dalt el vent i bufa fort. Els nostres pètals és mouen i el pol·len segueix escampant-es per tot el bosc. Uy que pessigolles.

Però, un núvol apareix i ens tapa el sol. I ens estirem per a voltar el sol...i ah, és va anar el nubarrón i tornem a estar tranquil·els.

Aquest tan sols és un exemple d'introducció, en la qual fem referència als parts d'una planta, però és pot adaptar a un arbre, és pot aprofundir en aspectes de la pol·linització i germinació i als diferents posicions. També hem fet referència als necessitats d'una planta: alimentació amb els respiracions, l'aigua i el sol i quin ocorre quan els plantes estan privades d'aquests elements mitjançant l'expressió d'emocions. Amb aquest xicotet teatre, pretenem desenvolupar la sensibilitat cap a la naturalesa.


L'evolució aquesta setmana ens ha mostrat com el reg i cura adequada de l'enciam 1 segueix sent l'adequat amb aigua, sol i aire, no obstant açò l'enciam 2, amb tan sol llum no és capar de viure al no tenir reg i no poder realitzar la fotosíntesi de manera adequada. La planta 3, sense llum però amb aigua segueix sent capaç de créixer encara que el seu aspecte no és tan saludable com el de la primera. De manera similar, l'aspecte de l'enciam 4 sense estar a l'aire lliure presenta el creixement en ser capaç de generar la fotosíntesi gràcies al reg i en un espai tancat és capaç de generar el seu propi oxigen per a seguir creixent i algunes de les seues fulles són més altes en intentar cercar una eixida d'aquest espai tancat.

Finalment, els nostres senyors alpiste segueixen amb el seu creixement i ja mostren un aspecte molt divertit.


Finalment, el vídeo d'avui ha sigut un encert en plantejar la inclusió en l'aula i la necessitat de visibilizar la seua presència en l'aules ordinàries com a reflex de l'evolució dels valors de la nostra societat cap a un millor model, més humanitzat i lliure. Divertad= diversitat + lliberteu. Ens ha portat records de l'àlbum il·lustrat "el llibre negre dels colors". La reflexió i l'emoció que ens va causar a tota l'aula va ser un reflex de la nostra visió com a futur professorat de l'etapa i la necessitat de reconèixer els drets humans i els de la infància.

No hay comentarios:

Publicar un comentario